söndag 6 oktober 2019

Första fastighetsinvesteringen - del 2

Om ni inte redan har läst del 1 i denna serie av inlägg så gör ni det lättast genom att klicka på följande länk nedan:  

Första fastighetsinvesteringen - del 1

Finansiering

Något som jag hade kunnat gjort betydligt bättre vid tidpunkten var att undersöka bästa möjliga finansieringsvillkor. Jag valde dock den enkla vägen och tog första bästa alternativet då jag ville ha finansieringen klar i god tid för att kunna lägga ett bud så snabbt som möjligt.

Jag tog kontakt med banken och presenterade objektet och berättade att jag sökte en finansiering med en belåningsgrad på 70% och en kontantinsats på 30% och en rak amorteringsperiod på 25 år. Banken tyckte att det såg bra ut och gick med på finansieringen om jag också stod för engångskostnaderna.

"Hade jag däremot köpt den privat eller om fastigheten var klassad som en hyreshusenhet skulle ett hypotekslån beviljats."

Något nytt som jag lärde mig och som gjorde affären något sämre i slutändan var att jag endast beviljades ett investeringslån och inte ett hypotekslån. Anledningen till detta var att fastigheten endast hade två lägenheter och var klassad som småhusenhet och inte som hyreshusenhet.

"Skillnaden på räntan mellan ett hypotekslån och investeringslån i detta fall var en procentenhet."

Då tanken också var att placera fastigheten i ett aktiebolag gjorde att endast ett investeringslån beviljades. Hade jag däremot köpt den privat eller om fastigheten var klassad som en hyreshusenhet skulle ett hypotekslån beviljats. Skillnaden på räntan mellan ett hypotekslån och investeringslån i detta fall var en procentenhet.

Investeringslånet som beviljades var och är rörligt och låg då på 3,0%.

Lånekalkyl
Kontantinsats: 30% * 895,000 kr = 268,500 kr
Lån: 70% * 895,000 kr = 626,500 kr
Ränta: 3,0% * 626,500 kr = 18,795 kr
Amortering: 4% * 626,500 kr = 25,060 kr

Engångskostnader

Vad stöter man då på för engångskostnader? Alla som har köpt en villa eller tomt vet att en stämpelskatt tas ut. Denna skatt kan variera beroende på om köparen är en juridisk person eller en privatperson. Skillnaden är att privatpersoner betalar 1,5% och juridiska personer 4,25% av köpeskillingen. Utöver detta tillkommer även en fast avgift på 825 kr.

"I Detta fall var summan uttagna pantbrev större än lånesumman och därmed uppstod inga kostnader."

Om lånet för att förvärva fastigheten är större än summan uttagna pantbrev på fastigheten tillkommer även kostnader för uttag av nya pantbrev. Den rörliga kostnaden ligger på 2% av den totala summa pantbrev som behövs tas ut plus ett gäng andra fasta kostnader. I Detta fall var summan uttagna pantbrev större än  lånesumman och därmed uppstod inga kostnader.

Uppläggningskostnader för banklånet brukar vanligtvis också tillkomma men kan variera en hel del.

Engångskostnader
Stämpelskatt: 38,038 kr
Lagfartsavgift: 825 kr
Uppläggningsavgift lån: 1,000 kr
Totalt: 39,863 kr

Jag märker i skrivande stund att inlägget börjar bli för långt och väljer därför att fortsätta med samma ämne i nästa inlägg.

På återseende gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Installation av bergvärme i en av hyresfastigheterna

Är det en vettig investering? Hur stor kommer besparingen vara? I detta inlägg är tanken att presentera lite siffror på hur pass lönsamt det...